Moje skróty

Schowek

Pokaż (9)

Kuratorium Oświaty w Warszawie

Międzysektorowe porozumienie na rzecz edukacji globalnej w Polsce, organizowane przez grupę roboczą funkcjonującą w ramach Grupy Zagranica. - Inne -

Nawigacja

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Międzysektorowe porozumienie na rzecz edukacji globalnej w Polsce, organizowane przez grupę roboczą funkcjonującą w ramach Grupy Zagranica.

Informacja w załączeniu.

Kuratorium Oświaty w Warszawie jest uczestnikiem procesu tworzenia międzysektorowego porozumienia na rzecz edukacji globalnej w Polsce, organizowanego przez grupę roboczą funkcjonującą w ramach Grupy Zagranica.


Grupa Zagranica jest stowarzyszeniem polskich organizacji pozarządowych prowadzących działania
w Polsce i za granicą, we współpracy z zagranicznymi partnerami zajmującymi się współpracą rozwojową
i wspieraniem procesów demokratycznych i formowania się społeczeństwa obywatelskiego. Choć stowarzyszenie powstało w 2004 r., współpraca pomiędzy organizacjami trwała już od 2001 r. Wśród celów Grupy znajdują się m.in. reprezentacja polskiego sektora organizacji pozarządowych zajmujących się współpracą rozwojową, współpracą z administracją publiczną, uwrażliwianiem opinii publicznej na kwestie pomocy rozwojowej oraz udział w formułowaniu i realizowaniu polskiej polityki w tym zakresie. Obecnie do Grupy Zagranica należy 49 organizacji. W Grupie Zagranica prężnie działa kilka grup roboczych, w tym grupa robocza ds. edukacji rozwojowej.

Grupa robocza ds. edukacji rozwojowej
jest nieformalną strukturą, w skład której wchodzą przedstawiciele różnych organizacji i instytucji zajmujących się działaniami w obszarze tej edukacji. Jak zauważono
w raporcie „Edukacja Globalna w Polsce” (sieci GENE): „Grupa robocza ds. edukacji rozwojowej odgrywa bardzo istotną rolę lidera, zachęcając do większej koordynacji i lepszej jakości działań organizacji pozarządowych w sferze edukacji globalnej. Pełniła ona ważną funkcję konsultacyjnej jednostki doradczej podczas tworzenia nowego programu nauczania. Podczas przeglądu partnerskiego wyrażono nadzieję, że będzie nadal odgrywać rolę doradczą we wdrażaniu nowego planu nauczania. Jasne jest, że grupa stawia sobie za cel szerszą koordynację w sferze edukacji globalnej w Polsce i z tego powodu jest gotowa ściśle współpracować z ministerstwami oraz innymi jednostkami. (Źródło, s. 43)
Funkcjonująca już od kilku lat grupa robocza zaangażowana jest w liczne inicjatywy, w tym m.in. w „Tydzień Edukacji Globalnej”. Jednym z niezwykle ważnych przedsięwzięć grupy jest toczący się właśnie międzysektorowy proces służący stworzeniu porozumienia na rzecz edukacji globalnej.

Pierwszym krokiem inicjującym Proces porozumienia na rzecz edukacji globalnej była zorganizowana przez grupę roboczą w grudniu 2009 r. konferencja pt.: „Rozwój edukacji globalnej w Polsce – perspektywy współpracy międzysektorowej”. Wzięli w niej udział przedstawiciele ministerstw, ośrodków doskonalenia nauczycieli, kuratoriów oświaty, nauczyciele, pracownicy i wolontariusze organizacji pozarządowych oraz osoby z innych instytucji zainteresowane rozwojem edukacji globalnej w Polsce. Więcej informacji o konferencji, jej przebiegu i efektach mogą Państwo znaleźć w przygotowanym Raporcie pokonferencyjnym: (link do raportu)

Konferencja ta była punktem wyjścia dla planowanego na 2010 r. cyklu spotkań służących stworzeniu
porozumienia dotyczącego kierunków i sposobów rozwoju edukacji globalnej pomiędzy różnymi instytucjami zaangażowanymi w tę dziedzinę kształcenia w Polsce. Porozumienie ma stać się jednym z narzędzi pozwalających na zwiększenie w polskim społeczeństwie świadomości globalnych współzależności oraz kształtowanie aktywnej postawy. Zaplanowano sześć spotkań tematycznych, w których udział biorą reprezentanci NGOs, instytucji i innych podmiotów zaangażowanych w edukację globalną.

Do kwietnia 2010 r. odbyły się dwa spotkania w ramach procesu. Pierwsze z nich dotyczyło definicji oraz zawartości tematycznej (treściowej) edukacji globalnej. Na drugim spotkaniu dyskutowano na temat kryteriów jakości edukacji globalnej w Polsce i możliwości oraz sposobów jej podnoszenia. W maju odbędzie się trzecie spotkanie poświęcone miejscu edukacji globalnej w systemie edukacji formalnej. Kolejne planowane spotkania będą dotyczyć miejsca i roli nowych aktorów w edukacji globalnej, metod finansowania tej edukacji oraz sposobów jej wspierania. Po ostatnim, październikowym (2010) spotkaniu zaplanowane jest opracowanie treści porozumienia na rzecz edukacji globalnej w Polsce.


Zarówno przebieg, jak i wyniki spotkań w ramach procesu są na bieżąco przedstawiane na platformie
e-learningowej. Ponieważ pragniemy, by porozumienie było wynikiem działań jak najszerszego grona osób zainteresowanych i zajmujących się edukacją globalną, platforma uznana została za istotne narzędzie poszerzenia konsultacji w ramach procesu. Na stronie można zapoznać się z informacjami dotyczącymi prac, sprawozdaniami z odbytych spotkań i materiałami związanymi z podejmowaną tematyką. Podstawą platformy chcemy uczynić jednak Państwa aktywność i zaprosić Państwa do wypowiadania się na stworzonych w tym celu forach, podnoszenia istotnych Państwa zdaniem kwestii i dyskutowania nad zagadnieniami poruszanymi na spotkaniach. Głos i doświadczenia środowisk związanych z systemem edukacji formalnej są dla nas bardzo cennym wkładem.

Stąd chcielibyśmy serdecznie zaprosić Państwa do uczestnictwa w konsultacjach i aktywnego korzystania
z platformy e – learningowej, którą znajdą Państwo pod adresem: http://er.zagranica.org.pl.


Bliższych informacji udziela: Katarzyna Krzemińska (kasia@zagranica.org.pl, 22 299 01 05)

Metryczka

05.05.2010
Data publikacji 05.05.2010
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Joanna Jałośińska
Osoba udostępniająca informację:
Przemysław Ogonowski
do góry
l>