Rządowy program na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.
Priorytetowe zadania do realizacji w 2015 r. w ramach Rządowego programu na lata 2014 – 2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Warszawa, 4 grudnia 2014 r.
ZSE.576.16.1.2014.EW
Rządowy program na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.
Ustalam priorytetowe zadania do realizacji w 2015 r. w ramach Rządowego programu na lata 2014 – 2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Cel główny programu:
Zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.
Cel szczegółowy nr 1 :
Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły i placówki.
Rekomendowane zadanie:
1) prowadzenie zajęć integrujących w klasach, w szczególności w klasach początkowych każdego etapu edukacyjnego oraz w grupach wychowawczych;
2) upowszechnianie idei akceptacji różnorodności uczniów i wychowanków ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odmiennych kulturowo i językowo, wielojęzycznych oraz idei bezpiecznej i efektywnej edukacji włączającej uczniów i wychowanków z niepełno sprawnościami.
Cel szczegółowy nr 2
Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży.
2.1. Profilaktyka agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy:
Rekomendowane zadania:
1) wdrażanie w szkole i placówce programów profilaktycznych ukierunkowanych
na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metody mediacji i negocjacji;
2) realizacja programów rówieśniczych, takich jak: pomoc koleżeńska w nauce,
rówieśniczy doradcy, czy rówieśniczy mediatorzy;
3) prowadzenie zajęć z zakresu edukacji prawnej dla uczniów i wychowanków,
dotyczących m.in. konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy;
4) realizacja przez szkoły i placówki, w tym młodzieżowe ośrodki wychowawcze (MOW) i młodzieżowe ośrodki socjoterapii (MOS), programów z poziomu profilaktyki wskazującej, adresowanych do uczniów i wychowanków z utrwalonymi zachowaniami agresywnymi, wymagających interwencji i dalszych działań korekcyjnych, edukacyjno-terapeutycznych;
5) doskonalenie nauczycieli i wychowawców z zakresu przeciwdziałania agresji
i przemocy rówieśniczej, w tym cyberprzemocy, rozwiązywania konfliktów, podejmowania interwencji profilaktycznych, reagowania w sytuacjach kryzysowych;
6) prowadzenie spotkań dla rodziców z zakresu metody szkolnej interwencji profilaktycznej oraz edukacji prawnej, w tym konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy.
2.2. Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów i wychowanków oraz profilaktyka uzależnienia od gier komputerowych, Internetu, hazardu.
Rekomendowane zadania:
1) realizacja edukacji zdrowotnej w szkołach i placówkach w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom;
2) wdrażanie programów profilaktyki uzależnień z zakresu profilaktyki uniwersalnej, rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, opartych na naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności;
3) zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwijanie ich pasji i zainteresowań w ramach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych.
2.3.Kształtowanie umiejętności uczniów i wychowanków w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku cyfrowym, w szczególności w środowisku tzw. nowych mediów.
Rekomendowane zadanie:
1) realizacja w szkołach i placówkach programów profilaktycznych dotyczących zagrożeń przestrzeni medialnej;
2.4. Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów i wychowanków, m.in. związanych z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych, a także przemocą w rodzinie.
Rekomendowane zadania:
1) uwzględnienie tematyki przeciwdziałania przemocy seksualnej w działalności szkoły i placówki;
2) tworzenie lokalnych sieci wsparcia dla uczniów i wychowanków przeżywających kryzysy rozwojowe i życiowe;
Cel szczegółowy nr 3 :
Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.
Rekomendowane zadania:
1) organizowanie i wspieranie działań służących promocji zdrowego stylu życia, w szczególności:
a) organizacja żywienia w szkole i placówce zapewniającego ciepły i zgodny z normami żywieniowymi posiłek,
b) uwzględnianie potrzeb dzieci w zakresie diety,
c) zapewnienie odpowiedniego asortymentu sklepiku szkolnego,
d) tworzenie ogródków przyszkolnych;
2) podejmowanie działań w celu zwiększenia zaangażowania uczniów w zajęcia wychowania fizycznego;
3) zagospodarowanie czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej w szkole i placówce oraz poza nią.
Mazowiecki Kurator Oświaty
/ - /
Karol Semik