Tegoroczne egzaminy zawodowe rozpoczęte
Dziś, 22 czerwca rozpoczęły się egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie (formuła 2012 oraz 2017). Będą one trwały do 9 lipca. Z kolei od 17 sierpnia do 5 września zostaną przeprowadzone egzaminy zawodowe w formule z 2019 roku. W sesji letniej do egzaminów przystąpi 250 tys. osób. Łącznie, w sesji zimowej i letniej, do egzaminów zawodowych przystąpi w 2020 r. ponad 430 tys. zdających.
Podczas tegorocznych egzaminów obowiązują wytyczne sanitarne opracowane przez MEN, CKE i GIS.
Zdający zmagają się dziś z zadaniami w części praktycznej (dokumentacja), jutro, 23 czerwca odbędzie się część pisemna, a od środy, 24 czerwca, aż do końca trwania egzaminów – część praktyczna (wykonanie).
Egzaminy zawodowe są przeprowadzane dla ponad 400 kwalifikacji w ponad 200 zawodach w sesji zimowej oraz letniej danego roku. W 2020 r. do przeprowadzenia egzaminów zawodowych w sesji letniej przygotowano ogółem ponad 1 300 arkuszy (do 393 kwalifikacji).
Formuła egzaminów zawodowych
Każdy egzamin zawodowy składa się z dwóch części: pisemnej oraz praktycznej. Część pisemna to test wielokrotnego wyboru, w którym próg zaliczenia wynosi 50% poprawnych odpowiedzi. Z kolei część praktyczna obejmuje wykonanie wyrobu, usługi lub dokumentacji. W tym przypadku próg zaliczenia to 75% poprawnych odpowiedzi.
W ostatnich latach w części praktycznej egzaminu zawodowego nastąpiła istotna zmiana jakościowa. Ta część jest oceniana przez zewnętrznego egzaminatora i odzwierciedla rzeczywiste zadania zawodowe wykonywane w miejscu pracy.
Najpopularniejsze zawody w sesji letniej 2020
Spośród wszystkich zdających najwięcej osób w sesji letniej przystąpi do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie technik informatyk (54 073). Na kolejnych miejscach znalazły się: technik żywienia i usług gastronomicznych (32 489), technik logistyk (28 793), oraz technik ekonomista (24 997).
Popularne zawody to także: technik pojazdów samochodowych (20 713), technik usług kosmetycznych (16 313), technik mechatronik (13 677), technik hotelarstwa (13 574), technik elektryk (12 671) oraz technik budownictwa (11 039).
Zmiany w kształceniu zawodowym
Odpowiednio zorganizowany egzamin zawodowy, który potwierdza praktyczne umiejętności, jest częścią większych zmian w obszarze szkolnictwa branżowego i technicznego. Ich celem jest odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego oraz dostosowanie go do rzeczywistych potrzeb rynku pracy.
Najważniejsze zmiany w kształceniu zawodowym wprowadzane od września 2019 r. to m.in.:
- prognoza MEN zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego,
- oferta szkół dostosowana do potrzeb rynku pracy,
- obowiązek współpracy szkół z pracodawcami,
- obowiązkowe doradztwo zawodowe,
- przygotowanie do uzyskania uprawnień,
- umiejętności dodatkowe i kwalifikacje rynkowe,
- rozwój kształcenia w przedsiębiorstwach,
- zwiększenie minimalnych stawek wynagrodzenia pracowników młodocianych,
- wyższe dofinansowanie dla pracodawców kosztów kształcenia w zawodach o szczególnym zapotrzebowaniu na krajowym rynku pracy,
- preferencje podatkowe dla pracodawców przekazujących darowizny dla szkół prowadzących kształcenie zawodowe,
- obowiązkowe, cykliczne szkolenia branżowe w przedsiębiorstwach dla nauczycieli kształcenia zawodowego,
- zmiana modelu finansowania kształcenia zawodowego,
- obowiązkowy egzamin zawodowy.
Bezpieczeństwo podczas egzaminów
Centralna Komisja Egzaminacyjna, Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Główny Inspektorat Sanitarny przygotowały wytyczne dotyczące organizowania i przeprowadzania egzaminów zewnętrznych w 2020 r.
Wśród wytycznych, które są obowiązkowe, zostały podkreślone w szczególności kwestie dotyczące zachowania społecznego dystansu oraz dezynfekcji, w tym:
- obowiązek zakrywania ust i nosa przez zdających, do momentu zajęcia miejsca w sali egzaminacyjnej,
- konieczność ustawienia ławek w sali egzaminacyjnej w taki sposób, aby pomiędzy zdającymi zachowany był co najmniej 1,5-metrowy odstęp w każdym kierunku,
- obowiązek dezynfekcji ławek i krzeseł w sali egzaminacyjnej przed i po każdym egzaminie oraz materiałów, sprzętów i narzędzi, z których korzysta więcej niż jeden zdający,
- konieczność korzystania przez każdego zdającego z własnych przyborów piśmienniczych, linijki, cyrkla, kalkulatora,
- wdrożenia wszelkich możliwych rozwiązań, które pozwolą uniknąć tworzenia się grup zdających przed szkołą oraz przed salą egzaminacyjną przed rozpoczęciem egzaminu oraz po jego zakończeniu – podane są przykładowe sposoby, dyrektor szkoły może wdrożyć inne, bardziej właściwe w konkretnym kontekście.
Więcej informacji na stronie: https://www.gov.pl/web/edukacja/tegoroczne-egzaminy-zawodowe-rozpoczete.