Publikacje dotyczące edukacji włączającej
26.08.2020Zachęcamy do zapoznania się z aktualnymi publikacjami dotyczącymi edukacji włączającej. Poniżej zamieszczono linki do stron, z których można pobrać opracowania.
Przypominamy, iż w zakładce dotyczącej edukacji włączającej na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej (https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-wlaczajaca) znajdują się aktualne informacje dotyczące organizacji kształcenia, wychowania i opieki dla uczniów i dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ponadto na stronie Ośrodka Rozwoju Edukacji (https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-i-wychowanie/uczen-zdolny/) w zakładce „kształcenie i wychowanie” zamieszczane są artykuły oraz opracowania dotyczące pracy z uczniem zdolnym, uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz z zakresu resocjalizacji i socjoterapii.
- TWORZENIE WARUNKÓW EDUKACYJNYCH DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU LEKKIM
http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/doccontent?id=880
Publikacja stanowi ukłon stronę tworzenia indywidualnych warunków pracy z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Zawiera propozycje wprowadzenia zasad służących stworzeniu warunków, które ułatwią tego typu uczniom osiągnięcie sukcesu edukacyjnego.
- EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA W PRZEDSZKOLU I SZKOLE
http://czytelnia.frse.org.pl/edukacja-wlaczajaca-w-przedszkolu-i-szkole/
Książka w całości poświęcona jest edukacji włączającej. Zawiera przegląd aktualnych wyników badań na temat kluczowych aspektów edukacji włączającej, analizę modelu szkoły i przedszkola włączającego oraz prezentacje rozwiązań służących zaspokajaniu potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wybitnie zdolnych i migrujących.
- UCZEŃ Z ZESPOŁEM ASPERGERA W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
https://www.ore.edu.pl/2017/03/poradnik-uczen-z-zespolem-aspergera-w-szkole-ogolnodostepnej/
Poradnik dla nauczycieli poszukających skutecznych rozwiązań w nauczaniu ucznia z zespołem Aspergera.
·EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA – SERIA PUBLIKACJI
https://www.ore.edu.pl/2019/09/edukacja-wlaczajaca-seria-publikacji/
Broszury tworzą kompleksowe źródło aktualnej wiedzy na temat podstaw prawnych i sposobów realizowania inkluzji w edukacji, zwracając uwagę na konieczność współpracy placówek oświatowych z rodzicami uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) oraz poradniami psychologiczno-pedagogicznymi
·EDUKACJA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ I SPRZĘŻONĄ
https://www.ore.edu.pl/2017/01/edukacja-uczniow-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna-i-sprzezona/
W opracowaniu zwrócono uwagę na ważne aspekty pracy edukacyjno-wychowawczej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężoną oraz zaprezentowano metody pracy, które mogą być inspiracją dla nauczycieli pracujących w szkołach ogólnodostępnych lub specjalnych i specjalistów z placówek.
- OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE W EDUKACJI WŁACZAJĄCEJ
Publikacja Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej dotycząca oceniania przyjaznego dzieciom i uczniom.
- PUBLIKACJE (w języku polskim) Europejska Agencja na rzecz Rozwoju Edukacji Specjalnej i Włączającej
https://www.european-agency.org/Polski/publications
·PUBLIKACJE DLA SPECJALISTÓW Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH
https://www.ore.edu.pl/2018/10/publikacje-dla-specjalistow-z-poradni-psychologiczno-pedagogicznych/