II Forum doradców metodycznych Metropolii Warmińskiej
18.06.2012W dniach 15 – 17 czerwca odbyło się II Forum doradców metodycznych Metropolii Warmińskiej organizowane przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie. „Nauczyciel religii w szkole – dialog międzyreligijny” to temat forum.
W dniach 15 – 17 czerwca odbyło się II Forum doradców metodycznych Metropolii Warmińskiej organizowane przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie. „Nauczyciel religii w szkole – dialog międzyreligijny” to temat forum. Ksiądz Biskup Romuald Kamiński Biskup Pomocniczy diecezji Ełckiej przybliżył temat: „Dialogu Kościoła Katolickiego z Islamem”, a przedstawiciel Księdza Biskupa Jacka Jezierskiego Biskupa Pomocniczego w Olsztynie, Ksiądz Maciej Bartnikowski, przedstawił temat „Dialogu Kościoła Katolickiego z Judaizmem”. Dwa wykłady na temat dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego w Polsce otworzyły dyskusję o szansie i zagrożeniach dialogu międzyreligijnego.
Podczas spotkania zaistniała możliwość podzielenia się doświadczeniem Mazowieckiego Kuratora Oświaty we współdziałaniu z Kościołami i Związkami Wyznaniowymi odpowiedzialnymi za nauczanie religii w publicznych przedszkolach i szkołach. W przekazywaniu informacji o odbywających się dwa razy w roku szkolnym naradach towarzyszyło przesłanie „Wszyscy mówimy jednym głosem”. Zwrócono uwagę na konieczność i pożytek współpracy, bo wychowanie dzieci i młodzieży w duchu ogólnie przyjętych zasad jest dobrem wspólnym. Przypomniano zakres tematyczny współpracy, między innymi: formy sprawowania nadzoru pedagogicznego, diagnozowanie potrzeb nauczycieli religii, założenia i wnioski wynikające ze zmian prawa, prawa człowieka i prawa dziecka, współpraca szkoły i Kościoła w zakresie wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, „Dialog kultur i wyznań w szkole”, „Inny ale nie obcy”, „Jak wykorzystać czas wolny od zajęć dydaktycznych dla pracy wychowawczej z uczniami”, doskonalenie nauczania religii w świetle zmian programowych w związku z reformą programową systemu oświaty, sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych punktów katechetycznych, zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, inne zmiany wynikające z reformy oświaty ważne dla nauczycieli religii.
Podczas spotkania zaistniała możliwość podzielenia się doświadczeniem Mazowieckiego Kuratora Oświaty we współdziałaniu z Kościołami i Związkami Wyznaniowymi odpowiedzialnymi za nauczanie religii w publicznych przedszkolach i szkołach. W przekazywaniu informacji o odbywających się dwa razy w roku szkolnym naradach towarzyszyło przesłanie „Wszyscy mówimy jednym głosem”. Zwrócono uwagę na konieczność i pożytek współpracy, bo wychowanie dzieci i młodzieży w duchu ogólnie przyjętych zasad jest dobrem wspólnym. Przypomniano zakres tematyczny współpracy, między innymi: formy sprawowania nadzoru pedagogicznego, diagnozowanie potrzeb nauczycieli religii, założenia i wnioski wynikające ze zmian prawa, prawa człowieka i prawa dziecka, współpraca szkoły i Kościoła w zakresie wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka, „Dialog kultur i wyznań w szkole”, „Inny ale nie obcy”, „Jak wykorzystać czas wolny od zajęć dydaktycznych dla pracy wychowawczej z uczniami”, doskonalenie nauczania religii w świetle zmian programowych w związku z reformą programową systemu oświaty, sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych punktów katechetycznych, zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, inne zmiany wynikające z reformy oświaty ważne dla nauczycieli religii.