„Uczeń. Rodzic. Nauczyciel – Dobra zmiana" - debata oświatowa w Radomiu
29.04.201628 kwietnia w Publicznym Gimnazjum Nr 13 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Polskich Noblistów w Radomiu odbyła się debata oświatowa, dotycząca szeroko pojętego wewnętrznego i zewnętrznego nadzoru pedagogicznego. Inicjatorem spotkania była Aurelia Michałowska – Mazowiecki Kurator Oświaty.
W swojej wypowiedzi Pani Kurator zachęcała zebranych do dyskusji oraz podejmowania działań w celu wypracowania nowych rozwiązań w ramach wewnętrznego i zewnętrznego nadzoru, służących szeroko pojętemu dobru uczniów oraz doskonaleniu pracy szkół i placówek oświatowych.
W spotkaniu wzięło udział 97 osób, wśród nich dyrektorzy szkół, przedszkoli, placówek oświatowych, wizytatorzy oraz telewizja lokalna DAMI i radio PLUS.
Zaproszeniem do refleksji było wystąpienie Barbary Jaśniewicz - starszego wizytatora Kuratorium Oświaty w Warszawie, która przedstawiła szczegółową diagnozę obecnego stanu wewnętrznego i zewnętrznego nadzoru, wskazała na potrzebę wprowadzania zmian, doskonalenia organizacji nadzoru, w tym: odpowiedniego planowania, opracowania odpowiednich narzędzi, świadomego stosowania metodologii, profesjonalnego i merytorycznego przygotowania pracowników.
Następnie odbyła się dyskusja prowadzona przez dwóch moderatorów: Grażynę Nogalską (w części dotyczącej nadzoru zewnętrznego) oraz Tomasza Gogacza (w części dotyczącej nadzoru wewnętrznego). W trakcie dyskusji przedstawiono wiele propozycji zmian w nadzorze pedagogicznym, m.in.:
- wzmocnienie roli kuratoriów oraz rozwój pod ich kierunkiem –oprócz nadzoru – doradztwa metodycznego,
- merytoryczne wsparcie dyrektorów szkół,
- skonkretyzowanie wymagań w stosunku do dyrektorów i zewnętrznego nadzoru,
- wprowadzenie rejonu wizytacyjnego,
- umocnienie roli wizytatorów w systemie nadzoru,
- powołanie stałej komisji Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, której zadaniem będzie wypracowanie jednolitego i spójnego modelu polskiej oświaty (od przedszkola po studia doktoranckie),
- odejście od potrzeby dokumentowania wielu działań podejmowanych przez szkołę,
- wprowadzenie mentorów w szkole (doświadczonych nauczycieli, którzy za zadanie mają doskonalić nauczycieli podejmujących pracę w szkole),
- zmiana metod i form przeprowadzania ewaluacji zewnętrznej,
- opracowanie odpowiednich narzędzi ewaluacyjnych dostosowanych do konkretnej szkoły czy placówki oświatowej,
- opiniowanie arkuszy organizacyjnych szkół przez organ nadzoru,
- wydłużenie czasu kontroli w zależności od problemu,
- większy udział organu nadzoru w pracach komisji konkursowej na dyrektora szkoły (po trzech przedstawicieli z organu prowadzącego i organu nadzoru),
- dokonywanie oceny pracy dyrektora szkoły przez nadzór pedagogiczny.
Spotkania tego typu odbyły się również w Kuratorium Oświaty w Warszawie oraz pozostałych delegaturach.