Międzynarodowe Badanie Postępów Biegłości w Czytaniu (PIRLS)

Dyrektorzy
szkół podstawowych
województwa mazowieckiego
Badanie PIRLS to międzynarodowe badanie postępów w czytaniu prowadzone co 5 lat. Program w skali międzynarodowej jest koordynowany przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych - lEA z siedzibą w Amsterdamie, a w Polsce przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Do badania wylosowanych zostało 150 szkół podstawowych z terenu całego kraju.
Program PIRLS uznawany jest za miarodajne źródło informacji o postępie edukacji na świecie. Jego założenia i wskaźniki używane są w określaniu celów rozwoju edukacji oraz monitorowaniu ich osiągania w większości krajów rozwiniętych, także w Polsce.
PIRLS jest dla uczniów i szkół badaniem dobrowolnym i anonimowym (do udziału uczniów wymagana jest też zgoda rodziców). Upowszechniane są wyłącznie zbiorcze wyniki na poziomie krajowym (bez identyfikacji szkół, uczniów, ich miejscowości i regionów). Zaznaczyć jednak należy, iż w celu uzyskania reprezentatywnych wyników, standardy PIRLS pozwalają jedynie na niewielka skalę odmów szkół i uczniów. Przekroczenie tego limitu powoduje wyłączenie kraju z bazy porównań międzynarodowych. W związku z tym bardzo zachęcam Państwa do udziału w badaniu.
Badanie PIRLS 2016 w Polsce będzie prowadził Instytut Badan Edukacyjnych na zlecenie MEN. Informacje o programie PIRLS znajdują się na stronie Instytutu (www.ibe.edu.pl) oraz lEA (www.iea.nl).
Dodatkowych informacji udziela p. Joanna Kaźmierczak – j.kazmierczak@ibe.edu.pl, tel. 22 24 17 180.
Z wyrazami szacunku,
Mazowiecki Kurator Oświaty
- //-
Dorota Sokołowska