„Laboratorium myślenia – diagnozy nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce”
Pismo w sprawie badania „Laboratorium myślenia – diagnozy nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce”
Warszawa, 30 września 2011 r.
WKS.297.2011.AS
Dyrektorzy
szkół i placówek
województwa mazowieckiego
dotyczy: badania „Laboratorium myślenia – diagnozy nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce”
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
Instytut Badan Edukacyjnych (IBE) przystępuje do realizacji wieloletniego badania Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce. Celem badania, realizowanego przez Pracownię Przedmiotów Przyrodniczych IBE jest uzyskanie wiarygodnej diagnozy poziomu wiedzy z przedmiotów przyrodniczych wśród absolwentów gimnazjum.
Nieprzypadkowo badanie rozpoczyna się w roku 2011 – tuż przed wprowadzeniem nowej formuły egzaminu gimnazjalnego. Egzamin w roku 2012 po raz pierwszy będzie się składał z odrębnej części przyrodniczej. Wyniki uzyskane w kolejnych etapach badania wykorzystane będą w pracach nad przygotowaniem narzędzi, wspierających nauczyciela w przygotowaniu uczniów do egzaminu w nowej formie.
Badanie „Laboratorium myślenia – diagnoza nauczania przedmiotów przyrodniczych w Polsce” składa się z sesji testowych, przeznaczonych dla uczniów klas pierwszych szkół ponadgimnazjalnych. Próba badana będzie miała charakter losowy i ogólnopolski. Badanie corocznie obejmie populację około 7200 uczniów z około 180 szkół. Do badania wybrano szkoły ponadgimnazjalne po to, by uczniowie biorący w nim udział mieli za sobą pełen cykl kształcenia gimnazjalnego.
Badanie będzie przeprowadzane w czterech cyklach, w latach 2011, 2012, 2013 i 2014. Pierwszy cykl badania obejmie uczniów, którzy - jako ostatni rocznik gimnazjum – byli nauczani zgodnie ze starą podstawą programową. Pozostałe cykle badania obejmą absolwentów po edukacji przyrodniczej prowadzonej według nowej podstawy programowej.
W czasie sesji testowych uczniowie będą rozwiązywać arkusz testowy składający się wyłącznie z zadań zamkniętych z dziedziny biologii, chemii, fizyki i geografii, po czym wypełnią ankietę zawierającą między innymi pytania dotyczące zainteresowań uczniów. Dyrektorzy szkół biorących udział w badaniu otrzymają materiały informacyjne IBE oraz wyniki uczniów.
Szczegółowe informacje o badaniu znajdziecie Państwo na stronie internetowej: http://badania.ibe.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=259&Itemid=62) oraz pod numerem telefonu 22 2417100 wew. 112
Z poważaniem,
Mazowiecki Kurator Oświaty
/-/
mgr inż. Karol Semik