List Mazowieckiego Kuratora Oświaty - pismo w sprawie planowania organizacji.
09.04.2020w Warszawie
Al. Jerozolimskie 32, 00-024 Warszawa
Dyrektorzy przedszkoli,
szkół i placówek oświatowych
województwa mazowieckiego
Szanowni Państwo,
przypominam, że do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy szczególności zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki oraz zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym, wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych, przeprowadzania egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych (art. 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – Dz. U. z 2019r., poz. 1148 z późn. zm.).
Jednocześnie podkreślam, że organ prowadzący szkołę lub placówkę, a w zakresie działalności dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej również organ sprawujący nadzór pedagogiczny, mogą ingerować w działalność szkoły lub placówki wyłącznie w zakresie i na zasadach określonych w ustawie (art. 58 ww. ustawy).
W związku z powyższym, to do kompetencji dyrektora należy opracowanie organizacji pracy szkoły (odpowiednio przedszkola i placówki) na kolejny rok szkolny tak, aby w sposób właściwy i zgodny z obowiązującymi przepisami prawa, mogły być zrealizowane wszystkie zadania szkoły. To dyrektor, zgodnie z zapisami art. 68 ustawy Prawo oświatowe, m. in. kieruje jej działalnością, sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego, wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa, odpowiada za realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia oraz wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
Przypominam, że szkoła jest obowiązana zapewnić zajęcia świetlicowe dla uczniów, którzy pozostają w szkole dłużej ze względu na czas pracy rodziców lub organizację dojazdu do szkoły lub inne okoliczności wymagające zapewnienia opieki w szkole. Świetlica zapewnia zajęcia świetlicowe uwzględniające potrzeby edukacyjne oraz rozwojowe dzieci i młodzieży, a także ich możliwości psychofizyczne, w szczególności zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, zajęcia zapewniające prawidłowy rozwój fizyczny oraz odrabianie lekcji (art. 105 ustawy Prawo oświatowe).
Należy także podkreślić, że czas pracy przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych musi być dostosowany do potrzeb rodziców w tym zakresie.
Przy opracowaniu arkusza organizacji szkoły nie zapominajcie Państwo również o zadaniach bibliotek szkolnych, które nie ograniczają się jedynie do gromadzenia i udostępniania księgozbioru (art. 104 ustawy Prawo oświatowe).
W sposób szczególny zadbajcie o uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi planując zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zajęcia rewalidacyjne.
W tym trudnym okresie epidemii wirusa COVID19 pamiętajmy wszyscy, że stoimy na straży prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
Dziękuję Państwu za zaangażowanie i wierzę, że przy planowaniu organizacji szkoły (przedszkola, placówki) będziecie Państwo podejmować odpowiedzialne, zgodne z prawem decyzje, których głównym celem będzie zaspokojenie potrzeb Waszych uczniów.
Z wyrazami szacunku,
Mazowiecki Kurator Oświaty
/-/
Aurelia Michałowska
Pliki do pobrania
-
Pismo - wersja pdf
91.94 KB