Prawo dziecka do wypoczynku
List w sprawie praw dziecka - prawo do wypoczynku.
w Warszawie
Al. Jerozolimskie 32, 00-024 Warszawa
Dyrektorzy
Szkół i placówek
województwa mazowieckiego
Szanowni Państwo Dyrektorzy,
20 listopada obchodziliśmy Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka - znacząca data, bowiem w tym dniu przypada kolejna rocznica uchwalenia przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych Konwencji o Prawach Dziecka, międzynarodowego dokumentu powszechnie znanemu środowisku związanemu z oświatą, zobowiązanemu do podejmowania działań, których celem nadrzędnym jest najlepsze zabezpieczenie interesów dziecka w sferze ochrony jego praw i wolności.
W tym szczególnym momencie myślenia o respektowaniu praw dzieci pojawia się refleksja, czy dbając o umożliwienie dzieciom prawa do nauki, jednocześnie gwarantujemy im prawo do wypoczynku i zabawy, w aspekcie zadawania uczniom prac domowych.
Na zagadnienie nadmiernego obciążenia pracami domowymi uczniów zwraca uwagę Rzecznik Praw Dziecka[1]. Powołując się, m.in. na wyniki badań prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych[2],w rozdziale raportu zatytułowanym O pracach domowych – czyli czy więcej znaczy lepiej?, dokonano omówienia tego zagadnienia. W podsumowaniu tej części opracowania, m.in. na uwagę zasługuje zapis „Wyniki badania powinny zainspirować refleksję nauczycieli pracujących w szkołach podstawowych. Ponieważ ani większa częstotliwość zadawania prac domowych, ani szacowny czas potrzebny uczniom na ich odrobienie, nie przekładają się na większą efektywność nauczania (a w przypadku języka polskiego jest wręcz odwrotnie), warto zweryfikować stosowane strategie zadawania prac domowych. Mniejsza ilość prac domowych lub rzadsze ich zadawanie może przyczynić się do zwiększenia ich efektywności w kontekście osiągnięć edukacyjnych uczniów”[3].
Wobec powyższego pozostawiam Państwu tę problematykę do refleksji, kierując się słowami Janusza Korczaka „Dziecku potrzebny ruch, powietrze, światło – zgoda, ale i coś jeszcze. Spojrzenie w przestrzeń, poczucie wolności – otwarte okno (…) ambicją wychowawcy być musi osiągać najpomyślniejsze wyniki drogą najmniejszych pogwałceń praw człowieka”[4].
Z poważaniem
MAZOWIECKI KURATOR OŚWIATY
/-/
Aurelia Michałowska
[1] Informacja o działalności Rzecznika Praw Dziecka za rok 2016, Warszawa 2017.
[2] Roman Dolata, Paweł Grygiel, Dorota M. Jankowska, Ewelina Jarnutowska, Aleksandra
Jasińska-Maciążek, Maciej Karwowski, Michał Modzelewski, Jolanta Pisarek: Szkolne
pytania. Wyniki Badań nad efektywnością nauczania w klasach IV-VI, Instytut Badań
Edukacyjnych, Warszawa 2015.
[3] Tamże, s. 108.
[4] Janusz Korczak, Otwarte okno, „Szkoła Specjalna”, tom III 1926-1927.
Pliki do pobrania
-
List Mazowieckiego Kuratora Oświaty
86.71 KB