Seminarium 'Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego'
Wnioski i spostrzeżenia
Warszawa, 21 stycznia 2010 r.
Państwo
Dyrektorzy przedszkoli,
szkół z oddziałami przedszkolnymi
oraz innych form wychowania przedszkolnego
dotyczy: seminarium na temat wdrażania podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Szanowni Państwo,
7 stycznia 2010 r. zorganizowane zostało przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Warszawskim Centrum Innowacji Edukacyjno – Społecznych i Szkoleń seminarium na temat ,,Wdrażanie podstawy programowej wychowania przedszkolnego w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanychw szkołach oraz innych formach wychowania przedszkolnego”.
W seminarium uczestniczyli nauczyciele konsultanci MSCDN, wizytatorzy kuratorium oświaty, doradcy metodyczni wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej WCIESS.
Pani Katarzyna Koszewska, Kierownik Wydziału w Warszawie Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli przywitała zaproszonych gości i uczestników seminarium.
Następnie Pani Violetta Pulwarska Dyrektor Wydziału Wychowania i Kształcenia Specjalnego Kuratorium Oświaty w Warszawie przedstawiła program i cele seminarium.
Otwarcia dokonał Pan Karol Semik, Mazowiecki Kurator Oświatyi zaprezentował główne założenia reformy programowej.
Pani Katarzyna Żelichowska, starszy wizytator kuratorium, omówiła monitorowanie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Zgodnie z programem przeprowadzone zostały także warsztaty w grupach z udziałem moderatorów, wizytatorów oraz doradców metodycznych wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej na temat :
1. ,,Zmiany w organizacji pracy nauczycieli z dziećmi w związku z wdrażaniem nowej podstawy programowej’’.
2. ,,Dokumentowanie przez nauczycieli realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego’’
Spostrzeżenia i wnioski wypracowane w grupach warsztatowych.
Grupa I „Zmiany w organizacji pracy nauczyciela z dziećmi w związku z wdrażaniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego”
I. Problemy - wątpliwości
1. Diagnoza przedszkolna
• wybór narzędzi,
• przekaz informacji: przedszkole – szkoła,
• wykorzystanie informacji: rodzice – przedszkole,
• czas prowadzenia obserwacji w przedszkolu, oddziale przedszkolnym innych formach wychowania przedszkolnego,
• realizacja działań korygująco - wspierających w formie indywidualnej lub grupowej.
2. Zagospodarowanie czasu przebywania dziecka w przedszkolu (dokumentowanie).
3. Metody i formy pracy dostosowane do możliwości i potrzeb dziecka.
4. Klasy I- dzieci sześcioletnie i siedmioletnie w jednej klasie.
5. Planowanie doskonalenia nauczycieli:
• zabawowe formy i metody pracy w edukacji wczesnoszkolnej,
• sylwetka dziecka pięcioletniego i sześcioletniego – rozwój psychomotoryczny,
• kryteria wyboru programu nauczania.
6. Zmiana warsztatu pracy nauczyciela.
Grupa II „Zmiany w organizacji pracy nauczyciela z dziećmi w związku z wdrażaniem podstawy programowej wychowania przedszkolnego”
Cel działań; dobro dziecka.
Główne zmiany
1. Mniej dydaktyki, więcej zabawy;
• formy i metody pracy,
• proporcje,
• sytuacje edukacyjne.
2. Większy nacisk na realizację treści związanych z wychowaniem zdrowotnymi kształtowaniem sprawności fizycznej.
3. Trudności z realizacją treści związanych z wychowaniem w duchu wartości.
4. Pojawienie się placów zabaw przy szkołach podstawowych - zaleta reformy.
5. Środki dydaktyczne - zbyt dużo pracy z podręcznikiem (szczególnie w szkołach), wykorzystywanie kart pracy bez indywidualizacji poziomu zadań.
6. Przedszkola niepubliczne i inne formy:
• niewystarczające kwalifikacje nauczycieli,
• dostosowywanie pracy do wymagań rodziców często niezgodnychz potrzebami dziecka.
7. Współpraca z rodzicami:
• informowanie - wyjaśnianie wprowadzanych zmian,
• ambicje rodziców, oczekiwania wobec dzieci oraz uwzględnienie ich potrzeb i możliwości rozwojowych.
8. Znajomość psychologii rozwoju dziecka w projektowaniu sytuacji edukacyjnych
9. Organizowanie spotkań z dyrektorami prowadzonych przez wizytatorów i doradców metodycznych.
10. Cykliczne spotkania wizytatorów i doradców metodycznych - wspólne ustalenia.
Grupa III „Dokumentowanie przez nauczycieli realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego”
1. Dziennik - przebieg pracy – prowadzony przez nauczyciela, specjalistów oraz instruktorów zajęć dodatkowych:
• zapis w dzienniku zgodny z ramowym rozkładem dnia (statut przedszkola) przyjęty decyzją rady pedagogicznej,
• zapis w dzienniku uwzględniający wymagania i różne aktywności zalecane przez podstawę programową.
2. Dokumentacja współpracy z rodzicami dla każdej grupy przedszkolnej:
• formy wspomagania rozwoju dziecka: specjaliści, zajęcia otwarte
z udziałem rodziców, uroczystości grupowe, wycieczki, praca na rzecz grupy,
• udzielanie informacji o rozwoju dziecka na podstawie obserwacjii diagnozy przedszkolnej,
• ustalanie z rodzicami linii działań wychowawczych, wspierających rozwój dziecka.
3. Obserwacja:
• swobodny dobór narzędzi,
• zgodność z prawem oświatowym - uchwała rady pedagogicznejw zakresie dokumentowania obserwacji.
• ustalenie kierunku pracy z dzieckiem na podstawie wyników obserwacji.
4. Diagnoza przedszkolna:
• zgodność z przepisami prawa,
• opracowanie programu wspomagania i korygowania rozwoju dzieci wymagających wsparcia oraz dzieci uzdolnionych.
5. Dokumentacja zgodna z zapisami rozporządzenia w sprawie prowadzenia dokumentacji, statutu oraz zaleceniami w podstawie programowej:
• placówka ma autonomię w sposobie prowadzenia dokumentacji (uchwała rady pedagogicznej),
• nauczyciel w świetle prawa oświatowego ma autonomię w sposobie planowania pracy, w tym zagospodarowania dnia zgodnie z zaleceniami w podstawie programowej i potrzebami.
Dyrektor Wydziału
Wychowania i Kształcenia Secjalnego
Violetta Pulwarska