Priorytetowe zadania do realizacji w 2016 r. - Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Cele i ich priorytetowe zadania do realizacji w 2016 r.
Warszawa, 23 grudnia 2015 r.
ZSE.531.1.2015.MZ
Rządowy program na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”.
Ustalam priorytetowe zadania do realizacji w 2016 r. w ramach Rządowego programu na lata 2014 – 2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”:
Cel główny programu:
Zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.
Cel szczegółowy nr 1:
Kreowanie zdrowego, bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkoły
i placówki.
Rekomendowane zadania:
- prowadzenie zajęć integrujących w klasach, w szczególności w klasach początkowych każdego etapu edukacyjnego, oraz w grupach wychowawczych;
- upowszechnianie idei akceptacji różnorodności uczniów i wychowanków ze pecjalnymi potrzebami edukacyjnymi, odmiennych kulturowo i językowo, wielojęzycznych oraz idei bezpiecznej i efektywnej edukacji włączającej uczniów i wychowanków z niepełnosprawnościami,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców umożliwiających budowanie pozytywnych relacji z uczniami i wychowankami i ich rodzicami, w tym kompetencji z zakresu komunikacji interpersonalnej.
Cel szczegółowy nr 2
Zapobieganie problemom i zachowaniom problemowym dzieci i młodzieży.
2.1. Profilaktyka agresji i przemocy, w tym cyberprzemocy:
Rekomendowane zadania:
- wdrażanie w szkole i placówce programów profilaktycznych ukierunkowanych na rozwiązywanie konfliktów z wykorzystaniem metody mediacji i negocjacji;
- realizacja programów rówieśniczych, takich jak: pomoc koleżeńska w nauce, rówieśniczy doradcy, czy rówieśniczy mediatorzy;
- prowadzenie zajęć z zakresu edukacji prawnej dla uczniów i wychowanków, dotyczących m.in. konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy;
- realizacja przez szkoły i placówki, w tym młodzieżowe ośrodki wychowawcze (MOW) i młodzieżowe ośrodki socjoterapii (MOS), programów z poziomu profilaktyki wskazującej, adresowanych do uczniów i wychowanków z utrwalonymi zachowaniami agresywnymi, wymagających interwencji i dalszych działań korekcyjnych, edukacyjno-terapeutycznych;
- doskonalenie nauczycieli i wychowawców z zakresu przeciwdziałania agresji i przemocy rówieśniczej, w tym cyberprzemocy, rozwiązywania konfliktów, podejmowania interwencji profilaktycznych, reagowania w sytuacjach kryzysowych;
- prowadzenie spotkań dla rodziców z zakresu metody szkolnej interwencji profilaktycznej oraz edukacji prawnej, w tym konsekwencji prawnych stosowania różnych form przemocy.
2.2. Przeciwdziałanie używaniu substancji psychoaktywnych przez uczniów i wychowanków oraz profilaktyka uzależnienia od gier komputerowych, Internetu, hazardu.
Rekomendowane zadania:
- realizacja edukacji zdrowotnej w szkołach i placówkach w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom;
- wdrażanie programów profilaktyki uzależnień z zakresu profilaktyki uniwersalnej, rekomendowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, opartych na naukowych podstawach lub o potwierdzonej skuteczności;
- zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży, ze szczególnym zwróceniem uwagi na rozwijanie ich pasji i zainteresowań w ramach systematycznych, długofalowych, trwających co najmniej przez okres realizacji programu, zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych;
- udzielanie wsparcia dla nauczycieli i wychowawców w formie, m. in. superwizji, coachingu i grup wsparcia w zakresie pracy wychowawczej i profilaktycznej z uczniami, wychowankami, rodzicami, nauczycielami, wychowawcami i innymi pracownikami szkoły/placówki.
2.3. Kształtowanie umiejętności uczniów i wychowanków w zakresie prawidłowego funkcjonowania w środowisku cyfrowym, w szczególnośc w środowisku tzw. nowych mediów.
Rekomendowane zadanie:
- realizacja w szkołach i placówkach programów profilaktycznych, dotyczących zagrożeń przestrzeni medialnej, uwzględniających współpracę z rodzicami i innymi podmiotami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
2.4. Rozwiązywanie kryzysów rozwojowych i życiowych uczniów i wychowanków, m.in. związanych z wyjazdem rodziców za granicę w celach zarobkowych, a także przemocą w rodzinie.
Rekomendowane zadania:
- uwzględnienie tematyki przeciwdziałania przemocy, w tym seksualnej, w działalności szkoły i placówki;
- tworzenie lokalnych sieci wsparcia dla uczniów i wychowanków przeżywających kryzysy rozwojowe i życiowe.
Cel szczegółowy nr 3
Promowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i młodzieży.
Rekomendowane zadania:
1. organizowanie i wspieranie działań służących promocji zdrowego stylu życia, w szczególności:
- organizacja żywienia w szkole i placówce zapewniającego ciepły i zgodny z normami żywieniowymi posiłek,
- uwzględnianie potrzeb dzieci w zakresie diety,
- zapewnienie odpowiedniego asortymentu sklepiku szkolnego,
- tworzenie ogródków przyszkolnych;
2. zagospodarowanie czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem aktywności fizycznej w szkole i placówce oraz poza nią.
Mazowiecki Kurator Oświaty
/ - /
Dorota Sokołowska