Edukacja dzieci romskich.
List Mazowieckiego Kuratora Oświaty z załącznikami.
Warszawa, 26 sierpnia 2009 r.
KO.KPG.II.-JJ.0711 - 23 / 09
Państwo
Dyrektorzy Szkół, Starostowie, Prezydenci,Burmistrzowie i Wójtowie
województwa mazowieckiego
dotyczy: edukacji dzieci romskich
Szanowni Państwo,
uprzejmie informuję, że pismem z dnia 21 lipca 2009 r. znak:
DWRMNiE-6522-47(1)/09AGK Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał poniższe informacje.
W związku z realizacją Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce oraz pracami Zespołu do Spraw Romskich działającego w ramach Komisji Wspólnej Rządu
i Mniejszości Narodowych i Etnicznych, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych
i Administracji wciąż jest informowane o problemach dotyczących sposobu organizacji
i finansowania przez jednostki samorządu terytorialnego (JST) zadań edukacyjnych dla uczniów romskich, w tym przede wszystkim związanych z pracą asystentów edukacji romskiej oraz zadań finansowanych ze zwiększonej subwencji oświatowej dla szkół realizujących dodatkowe zadania dla uczniów romskich.
Do najczęściej sygnalizowanych problemów należą nieporozumienia związane
z zakresem obowiązków i odpowiedzialności asystentów edukacji romskiej oraz forma zatrudniania asystentów na podstawie umów na czas określony (w niektórych przypadkach, z pozbawieniem wynagrodzenia w miesiącach wakacyjnych).
Innym wciąż sygnalizowanym problemem pozostaje sposób wydatkowania zwiększonej subwencji oświatowej na cele niezwiązane z edukacją uczniów romskich lub przekazywanie przez JST placówkom oświatowym – środków niewspółmiernie mniejszych od środków pozyskanych. Problem ten pogłębia niestety, ujawniana w wielu przypadkach niewiedza kierowników placówek oświatowych dotycząca funkcjonowania Systemu Informacji Oświatowej w odniesieniu do uczniów romskich objętych dodatkowymi zadaniami edukacyjnymi (konsekwencją tej sytuacji jest brak zwiększonej subwencji) lub trudności
w wyegzekwowaniu od organu prowadzącego (JST) środków ze zwiększonej subwencji przeznaczonych na dodatkowe zadania dla uczniów romskich.
W załączeniu przekazuję komplet informacji (w wersji elektronicznej) dotyczących organizacji zadań edukacyjnych dla uczniów romskich, które powinny pomóc wyjaśnić niektóre z wątpliwości związanych z zatrudnianiem i zakresem obowiązków asystentów edukacji romskiej, nauczycieli wspomagających edukację romską, organizacji zajęć dodatkowych i wyrównawczych oraz ich finansowaniem.
Ponadto informuję o możliwości zdobycia dodatkowej wiedzy i zwiększenia kompetencji przez pracowników instytucji i organizacji, które realizują zadania i prowadzą działania na rzecz społeczności romskiej poprzez uczestnictwo w dwusemestralnym bezpłatnym studium podyplomowym „Sytuacja Romów w Polsce – historia, prawo, kultura, stereotypy etniczne” organizowanym przy wsparciu środków Programu przez Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Bliższe informacje znajdują się na stronie: http://www.wsp.krakow.pl/polski/index.php?p0=19&dokument=115.
W załączeniu przesyłam znak graficzny – logo Programu z prośba o przekazanie go wszystkim podmiotom realizującym zadania Programu z sugestią wykorzystania znaku we wszystkich okolicznościach, wydarzeniach, publikacjach itp., obok zapisu „zrealizowano dzięki dotacji przyznanej przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce” (zobowiązanie wynikające z warunku określonego w przypisie nr 2, wniosku w sprawie realizacji zadań Programu na rok 2009).
Uprzejmie informuję, że logo Programu zaprojektowała i nieodpłatnie przekazała MSWiA, artystka pochodzenia romskiego Pani Małgorzata Mirga – Tas.
Uprzejmie proszę o zwrócenie szczególnej uwagi i monitorowanie problemów mniejszości narodowych i etnicznych w rejonach Państwa działania, które powinny mieć na celu poprawę edukacji dzieci i młodzieży romskiej.
Z poważaniem
z up. Mazowieckiego Kuratora Oświaty
Mariusz Dobijański
/-/
Mazowiecki Wicekurator Oświaty
Pliki do pobrania
-
Status asystenta edukacji romskiej
305 KB
-
Zakres obowiązków asystenta edukacji romskiej
284.5 KB
-
Zakres obowiązków nauczycieli wspomagających edukację romską
285 KB
-
Uwagi nauczyciela wspomagającego edukację romską o swojej pracy
45 KB
-
Uczeń romski w społeczeństwie większościowym, dyskryminacja bezpośrednia i pośrednia w szkołach
102 KB
-
Lista zadań dla uczniów pochodzenia romskiego ...
288 KB
-
Logo Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce
534.5 KB