Moje skróty

Kuratorium Oświaty w Warszawie

Zgłaszanie do SIO powołanych zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka - Aktualności -

Nawigacja

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Zgłaszanie do SIO powołanych zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka

Zgłoszenie do Systemu Informacji Oświatowej zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może nastąpić wówczas, gdy jest on powołany i zorganizowany zgodnie z zapisami prawa zawartymi w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., nr 256 poz. 2572 ze zm.).

Warszawa, 4 lutego 2011 r.

ZSE.5751.1.2011.IW.


Szanowni Państwo
Dyrektorzy Przedszkoli / Szkół / Ośrodków,
Poradni psychologiczno-pedagogicznych


dotyczy: zgłaszania do SIO powołanych zespołów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka


uprzejmie przypominam, że zgłoszenie do Systemu Informacji Oświatowej zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może nastąpić wówczas, gdy jest on powołany i zorganizowany zgodnie z zapisami prawa zawartymi w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., nr 256 poz. 2572 ze zm.).
Zwracam uwagę, że zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz. U. z 2009 r., nr 23 poz. 133) zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka są powoływane w celu pobudzenia psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Ponadto:
  • Zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka mogą być organizowane w:    
- przedszkolu,
- szkole podstawowej – w tym specjalnej,
- ośrodkach – o których mowa w art. 2 pkt 5 ww. ustawy o systemie oświaty,
- publicznej i niepublicznej poradni psychologiczno – pedagogicznej,
jeżeli:
- w statutach i arkuszach organizacji placówek zostały uregulowane zapisy dotyczące prowadzenia wczesnego wspomagania, organizacji oraz powoływania zespołu (art. 60 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o systemie oświaty),
- mają możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną (art. 71b ust 3 i 3b ww. ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008 r., w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz. U. nr 173 poz. 1072).
  • Zespoły powołuje dyrektor.
  • W skład zespołu wchodzą specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka – pedagog specjalny, psycholog, logopeda, rehabilitant (…), których kwalifikacje są zgodne z zapisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (…) (Dz. U. nr 50 poz. 400).
  • Do zadań zespołu należy: 
- Ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, wydanej przez poradnię psychologiczno – pedagogiczną, kierunków rozwoju i harmonogramu działań wobec dziecka oraz sposobów wspierania jego rodziny.
- Zapewnienie dziecku rehabilitacji lub innych niezbędnych działań terapeutycznych we współpracy ze służbą zdrowia lub pomocą społeczną.
- Opracowanie i realizacja Indywidualnego Programu Wczesnego Wspomagania (IPW) uwzględniającego działania wspierające rodzinę.
- Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w IPW stosownie do potrzeb, a także planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.
- Określenie obowiązków koordynatora.
- Organizacja optymalnych warunków do prowadzenia wczesnego wspomagania (w szczególności dziecka w wieku do 3 roku życia) tj. zapewnienia oddzielnych pomieszczeń do indywidualnej pracy z dzieckiem, co pozwoli realizować wskazania zawarte w opinii poradni.
- Prowadzenie szczegółowej dokumentacji potwierdzającej pracę z rodziną dziecka objętego wczesnym wspomaganiem, na przykład:
• dziennik oddziaływań wspomagających rozwój lub inny dokument potwierdzający przebieg pracy z dzieckiem,
• zeszyt obserwacji lub inny dokument potwierdzający skuteczność pracy
z dzieckiem,
• diagnoza środowiska rodzinnego,
• zasady i organizację współpracy z rodzicami (formy i metody),
• harmonogram współpracy z rodzicami (spotkania, konsultacje),
• harmonogram zajęć instruktażowych dla rodziców i rodzeństwa (warsztaty, terapia pedagogiczna…),
• terapeutyczny program wspomagania rodziny (formy pomocy udzielanej całej rodzinie),
• plan pracy zajęć prowadzonych w domu rodzinnym dziecka,
w szczególności dziecka w wieku do 3 roku życia.

Metryczka

07.02.2011
Data publikacji 07.02.2011
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Violetta Pulwarska
Osoba udostępniająca informację:
Joanna Kasińska
do góry