Moje skróty

Kuratorium Oświaty w Warszawie

Godzina kodowania w warszawskiej szkole - Aktualności -

Nawigacja

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Godzina kodowania w warszawskiej szkole

04.12.2017

Z okazji Tygodnia Edukacji Informatycznej Anna Zalewska, Minister Edukacji Narodowej oraz Aurelia Michałowska, Mazowiecki Kurator Oświaty wzięły udział w Godzinie Kodowania, zorganizowanej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 73 im. Króla Stefana Batorego w Warszawie.

W zajęciach z kodowania wspólnie z czwartoklasistami uczestniczyli również Wojciech Zabłocki – Burmistrz Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy oraz Zbigniew Cierpisz - Zastępca Burmistrza Dzielnicy Praga-Północ m.st. Warszawy.

Lekcję poprowadziła  nauczycielka informatyki - Grażyna Chmielewska, laureatka ubiegłorocznej edycji Europejskiego Konkursu Microsoft MIXathon Challenge.

Godzina Kodowania jest inicjatywą edukacyjną adresowaną w szczególności do uczniów i nauczycieli. To wprowadzenie do informatyki, mające na celu pokazanie, że każdy może nauczyć się podstaw programowania, a zdobyte dzięki temu umiejętności są przydatne w codziennym życiu.

Godzina Kodowania odbywa się każdego roku podczas Tygodnia Edukacji Informatycznej. W 2017 potrwa on w dniach 4-10 grudnia (termin ten wybrano dla uhonorowania pionierki informatyki - admirał Grace Murray Hopper, urodzonej 9 grudnia 1906). Pierwotnie celem tej inicjatywy było przybliżenie uczniom informatyki w formie łamigłówek z postaciami z ich gier i zabaw, których rozwiązanie polega na ułożeniu programów z gotowych bloczków.

Od 1 września 2017 r. programowanie jest stałym elementem kształcenia od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Zarówno ustawa Prawo oświatowe, jak i podstawa programowa przedmiotu informatyka przewidują działania szkół na rzecz kształtowania u uczniów umiejętności sprawnego posługiwania się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Programowanie jest rozumiane znacznie szerzej niż tylko samo napisanie programu w języku programowania, ale jako proces: od specyfikacji problemu, przez znalezienie oraz opracowanie rozwiązania, do jego zaprogramowania i przetestowania poprawności lub ewentualnej korekty przy użyciu odpowiednio dobranej aplikacji czy języka programowania.

Tak rozumiane programowanie wpływa na sposób nauczania innych przedmiotów. Wspomaga rozwijanie takich elementów jak: logiczne myślenie, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów, sprzyja dobrej organizacji pracy, buduje kompetencje potrzebne do pracy zespołowej oraz efektywnej realizacji projektów.

W ubiegłym roku ruszył pilotażowy program nauki programowania w szkołach. Efektem pilotażu będzie wdrożenie nauczania programowania do edukacji formalnej na każdym etapie kształcenia. W województwie mazowieckim w projekcie uczestniczy ponad 198 szkół. Kuratorium Oświaty w Warszawie dotychczas przeszkoliło już ponad 3 tys. nauczycieli w ramach wdrażania nowej podstawy programowej z informatyki.

 

Metryczka

Data publikacji 04.12.2017
Data modyfikacji 04.12.2017
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Materiały MEN
Osoba udostępniająca informację:
Kornelia Szczepaniak
do góry